16/10:: CINEPIONERES amb Nadia Pizzuti, dins FemArt 2014

Us presentem el seminari CinePioneres, activitat programada dins la FemArt 2014, Cos Desobedient…femArt2014

CINEPIONERES, seminari que proposa omplir buits de memòria, mostrant el seu extraordinari treball, a càrrec de la periodista, escriptora i cineasta italiana Nadia Pizzuti.

“La presència de les dones al cinema, des de la direcció fins a la interpretació i del guió al muntatge va ser massiva i molt significativa a Europa i als Estats Units fins a l’any 1930…”

CONTINGUT

1) ALICE GUY, LA PRIMERA Nascuda a França el 1873 i morta als Estats Units el 1968, Alice Guy va ser la primera directora i productora de la història del cinema. Mestra de la comicitat, va rodar desenes de pel·lícules amb personatges de dones transgressores, jugant amb el canvi de rols de gènere i el transvestisme.

9 curts i curtíssims rodats a França i a USA: La fée aux choux (La fada de les cols) 1897 de 56”,Alice tourne une phonoscène 1905   50”, Ballet Libella (42”), Au bal de Flore (4’), Une femme collante (Una dona enganxifosa)  1906   3’, Madame a des envies (La senyora te desitjos) 1906  4.42”, Les résultats du féminisme (Els resultats del feminisme) 1906  7’ , Le piano irrésistible (El piano irresistible) 1906   5’,  Algie the miner (Algie el miner), Usa 1912   9’30”.  – TOT   36’

2) DIVES I NO DIVES ENTRE EUROPA I USA

Curts i seqüències de l’Asta Nielson (Zapatas Bande, 1914 3’), Lotte Reiniger (Les aventures del príncep Ahmed  (1926   3’21, Carmen  1933 4’), Musidora (actriu, serial Les Vampires 1915 2’45”), Olga Preobrazhenskaya (Les dones de Ryazan 1927  4’ ,  Yelizaveta Svilova (muntatge de L’uomo con la macchina da presa di Dziga Vertov,  4’20”). – TOT. 22’

3) DOROTHY ARZNER, DESAFIA HOLLYWOOD

Seqüència de “Dance, Girl, Dance” (Balla, noieta, balla) 1940  2’20”.

4) GERMAINE DULAC, L’AVANTGUARDA FEMMINISTA

Extracte de ‘La coquille et le clergyman’ (1927  5’), Thèmes et variations  1928   2’ – TOT.  7’

6) LA CARICA DE LES ITALIANES

Fragments de ‘A Santanotte de l’Elvira Notari 1922   5’38  i curtmetratge ‘Lea e il gomitolo’ de Lea Giunchi  1913  4’47”. – TOT. 11’

RITRATTO_NadiaPizzutiNadia Pizzuti. D’origen franco-italià, va néixer a Roma i viu  a Roma. És periodista, escriptora i cineasta. Del 1997 fins l’any 2000 va dirigir la seu de l’agència ANSA a Teheran. Va ser la primera dona corresponsal de la premsa internacional en ser acreditada a l’Iran post-revolucionari. És autora del llibre Mille e un giorno con gli ayatollah (Datanews, 2002) y coautora de Jeunesse d’Iran, les voix du changement, publicat per l’editorial francesa Autrement (2001). Als anys 90 va escriure i dirigir diversos curtmetratges amb el grup d’artistes de vídeo Una volta per tutte, entre ells destaca Vicine di casa, dedicat a les dones de l’ex Iugoslàvia.A partir de la aparició de Il giardino di Shahrzad, de Vida (Il dito e la luna 2006, que es pot trobar traduít al espanyol a la llibreria Cómplices), es va implicar, juntament amb activistes iranianes, en la promoció d’aquest llibre, del que ens va parlar a Ca la Dona l’octubre de 2013, aportant els seus coneixements sobre lesbianisme a Iran. És també autora del documental Amica Nostra Angela, (2012) un retrat coral de la filòsofa napolitana Angela Putino. De caràcter alegre i xerraire, Nadia és una gran comunicadora i una experta en el tema que es proposa.

Més informació FemArt 2014: https://www.caladona.org/2014/10/femart2014/

Log in with your credentials

Forgot your details?