Comunicat de la Marxa Mundial de les Dones

mmundialdonesEl 9 de gener de 2013, 3 militantes kurdes van ser trobades mortes per les bales al Centre d’Informació del Kurdistan a París. Sakiné Cansız, cofundadora del Partit dels Treballadors del Kurdistan (PKK), Fidan Dogan, membre del Congrés Nacional del Kurdistan, i Leyla Soylemez jove activista kurda, van ser assassinades en un moment en què el govern turc va haver de re-iniciar negociacions pau amb el líder kurd Ocalan Abudallah, detingut des de 1999. Estava clar que l’assassinat de tres dones que han dedicat la seva vida a la defensa dels drets polítics i culturals dels seus pobles només podria beneficiar a l’estat que els oprimeix.

El 5 de gener de 2016, tres activistes kurdes van ser assassinades per l’exèrcit turc a Silopi, al nord de Kurdistan, durant una incursió turca al districte de Yeşiltepe . -Séve Demir, organitzadora del llançament a Nusaybin de Caravana Feminista al inici de la IV Acció Internacional de la Marxa Mundial de Dones i membre del Partit Democràtic Regional (BDP), havia servit 15 anys de presó i era actiu en el moviment polític kurd; – Pakize Nayir, vicepresidenta de l’Assemblea Popular de Silopi; i –Fatma Uyar, membre de la Unió per a l’Alliberament de la Dona.

Les matances d’activistes kurdes, que dediquen la seva vida a la lluita per la llibertat i l’emancipació de les dones, revelen la brutalitat del govern turc contra les Kurdes i la falta de voluntat d’arribar a un acord de pau. L’11 de setembre de 2016, 37 Co-alcaldes kurdes van ser detingudes i a 35 municipis van ser anomenats responsables no elegits. La primera cosa que els nous administradors d’aquests municipis han fet ha sigut tancar els centre i departaments polítics de dones. Caps de departament d’aquest centres de dones van ser detingudes i interrogades durant 26 dies sobre les activitats relacionades amb el gènere i la igualtat Els Centres de Dones d’aquests municipis es van tancar i es va acomiadar a totes les dones i professionals que hi treballaven. A més, tots els documents, incloent-hi la informació classificada sobre 2000 víctimes de violència, van ser requisats pels administradors. No només els drets a la lliure determinació i l’autonomia han estat atacats, sinó també els èxits històrics del moviment de dones. L’AKP d’Erdogan, també va detenir els diputats de la HDP i els seus copresidents Selahattin Demirtas i Figen Yüksekdağ.

Es va declarar l’estat de l’estat d’emergència, i a més el president Erdogan està polaritzant la societat i aprofundint els conflictes ètnics i sectaris per tal de consolidar l’aliança extremadament reaccionària que islamistes i ultranacionalistes van crear després de l’intent cop d’Estat del 15 de juliol. Aliança que es considera la garantia per aconseguir el seu objectiu d’un “sistema presidencial de tipus turc” – una dictadura total.

En aquest context és vital reconèixer el valor de les nostres germanes kurdes mortes en la seva lluita per la llibertat, posant en perill les seves vides per lluitar pels drets del seu poble. Els assassinats d’aquestes dones és un atac a les dones kurdes que lluiten per la llibertat però també un atac a totes les activistes de tot el món. Per aquesta raó la Marxa Mundial de Dones va incloure el 9 de Gener al seu calendari d’activitats com a dia per recordar a totes les nostres germanes assassinades lluitant per un món millor

Seguirem la marxa fins que totes siguem lliures! En solidaritat!